Version 1.0 er gældende fra maj 2024
Disse forretningsbetingelser gælder for alle opgaver, som Juridisk Hotline påtager sig.
1. Opgaver, omfang og anvendelse af vores rådgivning
Juridisk Hotline er en del af Nordic Data Compliance Centre (herefter "Juridisk Hotline, vi, os"), CVR-nr. 44251434, yder juridisk rådgivning inden for opgaver, hvis omfang defineres sammen med klienten. Hvor det er relevant, vil vores aftale med klienten blive beskrevet i et aftalebrev. Opgavens omfang kan til enhver tid justeres efter behov.
Vores rådgivning målrettes den enkelte opgave og må derfor ikke anvendes til andet formål uden vores udtrykkelige forhåndsgodkendelse. Vi er kun ansvarlige over for klienten for den ydede rådgivning. Vi rådgiver kun om dansk ret.
Klienten kan vælge engangsopgaver med engangsbetaling eller abonnementsordning, hvor klienten har bl.a. adgang til opgaver med rabat.
2. Klientens identitetsoplysninger og databeskyttelse
Afhængigt af opgavens omstændigheder behandles identitetsoplysninger om vores klienter mv. og der henvises til privatlivspolitikken.
3. Fortrolighed og beskyttelse af intern viden
Oplysninger fra eller vedrørende klienter, som vi modtager i forbindelse med en opgave, behandles som fortrolige, medmindre det fremgår af omstændighederne, at de pågældende oplysninger ikke er af fortrolig karakter.
Der underskrives en fortrolighedserklæring ved opgavestart, og en tro og love erklæring af klienten.
4. Undgåelse af interessekonflikter
I henhold til vores interne etiske regler sikrer vi, at der ikke er interessekonflikter, inden vi endeligt påtager os en opgave. Hvis der efterfølgende opstår interessekonflikt, som medfører, at vi må afbryde vores arbejde, påtager vi os at anbefale et andet firma.
Under overholdelse af de interne regler forhindrer en opgave ikke os i at rådgive andre selskaber inden for samme branche som klienten.
5. Forudbetaling og udlæg
5.1 Engangsopgaver:
Vi anmoder som udgangspunkt om forudbetaling af udlæg og omkostninger, og måske også om forudbetaling af honorar.
Forudbetalt honorar, udlæg eller omkostninger indsættes på vores klientkonto, og beløbet, inklusive eventuelle renter, kan anvendes til udligning af senere fakturaer og dækning af omkostninger.
5.2 Abonnementsordning:
Vi anmoder som udgangspunkt ikke om forudbetaling, når klienter abonnerer hos os. Ved evt. større opgaver, vil vi anmode om en foudbetalt honorar, som anvendes til udligning af senere fakturaer og dækning af omkostninger.
6. Honorar, betaling og fakturering gældende
6.1 Engangsopgaver
Honorar beregnes på grundlag af forskellige parametre, fx specialistviden og erfaring, opgavens kompleksitet og betydning for klienten, de involverede værdier, det opnåede resultat og det ansvar, der er forbundet med opgavens løsning. Alle timesats-honorarer reguleres årligt.
Det kan være vanskeligt at fastsætte et honorar ved opgavens modtagelse, men vi afgiver dog gerne efter anmodning et begrundet skøn og oplysning om det forventede honorar, ligesom vi så tidligt som muligt orienterer klienten, hvis det viser sig, at det samlede honorar forventes at afvige fra skønnet.
Faktura udstedes som udgangspunkt, når en opgave er afsluttet. Løbende rådgivning og længerevarende opgaver afregnes med passende intervaller, oftest månedsvis.
Betalingsbetingelserne er 14 dage fra fakturadato, og der tillægges moms i henhold til gældende regler.
I tilfælde af for sen betaling vil der blive opkrævet morarenter i henhold til renteloven. Hvis en faktura ikke betales, kan vi udtræde som juridisk rådgiver.
6.2 Abonnementsordningen
Klienten bliver opkrævet månedsvis forud, således kan der sikres fordele allerede fra dag ét, herunder adgang til juridisk rådgivning 24/7, herunder mandag tom. søndag ml. kl. 07:00-22:00, 25 % rabat på alle opgaver, at springe opgavekøen over, løbende juridisk overblik.
Abonnementsordningen skal ikke anses for udlæg i forhold til juridiske opgaver, men at give fordele jf. ovenfor.
Det kan være vanskeligt at fastsætte et honorar ved opgavens modtagelse, men vi afgiver dog gerne efter anmodning et begrundet skøn og oplysning om det forventede honorar, ligesom vi så tidligt som muligt orienterer klienten, hvis det viser sig, at det samlede honorar forventes at afvige fra skønnet.
Faktura udstedes som udgangspunkt, når en opgave er afsluttet. Løbende rådgivning og længerevarende opgaver afregnes med passende intervaller, oftest månedsvis.
Betalingsbetingelserne er 14 dage fra fakturadato, og der tillægges moms i henhold til gældende regler.
I tilfælde af for sen betaling vil der blive opkrævet morarenter i henhold til renteloven. Hvis en faktura ikke betales, kan vi udtræde som juridisk rådgiver og samarbejdet ophører helt.
7. Opgavens varighed og opgave/samarbejdsophør
Vi fuldfører opgaven, som aftalt med klienten, medmindre klienten anmoder om, at sagen afsluttes på et tidligere tidspunkt. Vi forbeholder os dog ret til omgående at ophøre med at yde bistand, hvis den kredittid, der er angivet på vores fakturaer, overskrides væsentligt på trods af påmindelser, eller i tilfælde af klientens insolvens. Vi forbeholder os endvidere ret til at udtræde af en sag, såfremt vi i særlige tilfælde ikke finder, at vi er i stand til at behandle en sag, eller hvis vi mener, at det er i klientens interesse, at vores samarbejde ophører.
Vi forbeholder sig ret til at afslutte sager, der ikke er aktive, herunder med henblik på at påtage os opgaver for andre klienter vedrørende samme spørgsmål. Hvis en sag afsluttes, vil vi sørge for, at relevante fortrolige oplysninger, som vi måtte have modtaget, ikke vil blive anvendt i forbindelse med andre opgaver.
Vi eller klienten kan når som helst afslutte samarbejdet.
Juridisk Hotline er berettiget til at modtage betaling af alle honorarer og godtgørelse af alle omkostninger for perioden indtil endeligt ophør af vores aftale.
Originale dokumenter udleveres normalt senest i forbindelse med opgavens afslutning. Vi opbevarer sagsakter i fem år fra fakturadatoen.
8. Ophavsrettigheder
Ophavsrettigheder til materiale udarbejdet af Juridisk Hotline tilhører Juridisk Hotline, medmindre andet er aftalt.
9. Markedsføring
Juridisk Hotline forbeholder sig ret til i forbindelse med markedsføring at nævne, at vi er/har en samarbejdsaftale, medmindre andet er aftalt med klienten.
10. Ansvarsbegrænsning
Juridisk Hotline er i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler ansvarlig for den juridiske og øvrige assistance, vi yder til klienter.
Det samlede erstatningsansvar for Juridisk Hotline og de jurister, som har bistået med en sag, er begrænset til maksimalt beløbet, som klienten har betalt pr. sag.
Vores ansvar omfatter ikke økonomiske følgeskader, herunder men ikke begrænset til driftstab, tab af data, mistet tid, indtjening, goodwill, omdømme m.v. eller nogen anden form for indirekte tab.
11. Klager
Hvis klienten ikke er tilfreds med vores bistand, beder vi klienten om at kontakte os for at vi sammen kan finde en løsning. Kan der ikke opnås enighed vedrørende en klage, kan klienten indbringe sagen for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby.
12. Lovvalg og værneting
Enhver tvist mellem en klient og Juridisk Hotline er underlagt dansk lovgivning og skal indbringes for danske domstole.